maanantai 12. elokuuta 2019

Randomsuosikit - ruokajuttuja!

Ruokavalioni on hyvin yksinkertainen (tässä postauksessa tarkemmin), enkä hirveästi varioi perusruokavaliotani muuta kuin satokauden hedelmien ja vihannesten suhteen. Olen patalaiska laittamaan lämmintä ruokaa, enkä siksi juuri koskaan kokkaile. Tykkään yksinkertaisista asioista ja yksinkertaisuus on valttia myös ruoka-asioissa. Päivittäiseen ruokailuuni kuuluu aina aamupuuro (joskus myös iltapuuro) ja jogurttirahkaa. Tykkään sekoittaa sekä puuron että rahkaan jotain ekstraa makua ja suutuntumaa antamaan. Olen löytänyt useita oikein kivoja lisäketuotteita, joista osasta olen nauttinut jo pidempään ja osa vierailee lautasellani lyhyempään. Tässä joitakin tämän hetken suosikkeja. 




Hirvelän KauraKuitunen kypsä kaurarouhe (350 g)

Hirvelän Talkkuna -niminen kotimainen yritys valmistaa myös KauraKuitusta, johon olen mieltynyt. Lapsena syötiin varsinkin kesäisin talkkunaa viilin kanssa, mikä olikin helppo kesäeväs. KauraKuitusen raaka-aineena on gluteeniton kypsä kaurarouhe ja suola. Se sopii hyvin myös keliaakikoille, diabeetikoille ja ylipäänsä terveydestään huolehtiville. KauraKuitusen luvataan alentavan haitallisen kolesterolin määrää. KauraKuitunen on ainakin itselleni hyvin vatsaystävällistä ja pienikin määrä on hyvin täyttävää. Ravintokuitua KauraKuitusessa on 69,7 %. Sekoitan KauraKuitusta jugurttirahkan sekaan ja annan sen hieman sakeentua ennen syömistä, jolloin sen makukin hieman tiivistyy. Maku on miellyttävän pehmeä ja viljaisa. KauraKuitusta voi sekoittaa myös jogurttiin, viiliin, puuroon, marjojen sekaan, leivonnaisiin jne. 


Purelife ravintohiivahiutaleet (100 g)

Suosin etupäässä lihatonta ruokavaliota, vaikka en olekaan ”ideologisella” tasolla kasvissyöjä, vaan lähinnä mieltymysten takia; liharuoka ei vaan maistu enää, enkä tykkää sen tuomasta raskaasta olosta ruuansulatuksen kannalta. Löysin alkuvuodesta ravintohiivahiutaleet, joita suositellaan erityisesti kasvissyöjille. Aluksi hiivatuote tuntui ajatuksena hieman vieraalta ja luotaantyöntävältä. Hiivasta tulee mieleen etenkin raskaat röyhtäisyt ja pönäkkä olo. Onneksi olen väärässä. 

Ravintohiivahiutaleet sisältävät runsaasti muun muassa proteiinia, B-vitamiineja ja foolihappoa ja siten täydentävät kasvisruokavaliota. Ravintohiivahiutaleita voi ripotella suoraan esimerkiksi keittojen ja salaattien päälle, sekä käyttää eräänlaisena yleismausteena ruuanlaitossa. Itse tykkään laittaa sitä vaikkapa tomaattikeittoon, mikä minulla tarkoittaa tölkillistä tomaattimurskaa lämmitettynä ja maustettuna. Ravintohiivahiutaleet antavat ruualle juustomaista makua, mikä oli aika suuri, maukas yllätys. Jos oikein haluan gourmet-herkutella, keitän (täysjyvä) pastaa ja laitan hiutaleita siihen, niin johan on makoisa mac-and-cheese -ateria kädenkäänteessä  ja vähällä vaivalla valmis. 

Hiutaleita suositellaan käytettävän 1-5 ruokalusikallista (5-25 g) vuorokaudessa. Ainesosana on vain inaktiivinen hiiva. Ravintohiivahiutaleet eivät sisällä laktoosia, eivätkä gluteiinia. Ne eivät sisällä myöskään sokeria, suolaa, tärkkelystä, maissia, soijaa, eikä makeutusaineita.




Crownfield pellavansiemensekoitus (225 g)

Lidlissä myydään erilaisia Crownfieldin siemensekoituspusseja, joista pidän myös hyvin paljon helppokäyttöisyyden, kivan valikoiman ja herkullisen maun takia. Tällä kertaa esittelyssä on pellavansiemensekoitus, jossa on jauhettua pellavansiementä, jauhettua auringokukansiementä, gojimarjaa, jauhettua kurpitsansiementä ja chiansiementä. Siemensekoitusta laitetaan pari ruokalusikallista jogurttiin, viiliin, rahkaa tai puuroon. Pehmeämpää ja maukkaampaa saa, jos antaa siemenien hieman levähtää ennen kuin alkaa lusikoimaan. Pellavansiemensekoituksessa on omega-3:ta, magnesiumia, ja se on myös hyvä proteeinin lähde.




Bonbon -tikkarit

Ja sitten vielä tikkarit pohjalla. Olen sitä lajia ihmisiä, että tarvitsen jonkin pienen makean suupalan aterian päälle ja olen viime aikoina imeskellyt ruuan päälle tikkareita, mikä on ehkä hieman outoa, mutta mitäs tuosta. Tikkarit ovat sopivan pieniä makeita päätöksiä aterialle. Tikkareita imeskelen vain kotioloissa! Tykkään erityisesti Bonbonin tikkareista ja melkein mitkä vaan käyvät, mutta eniten tykkään Rotan rykäisyistä ja vastaavista, joissa on myös hieman kirpsakkuutta mukana.

Ovatko nämä sinulle tuttuja tuotteita?

18 kommenttia:

  1. Tuo Lidlin siemensekoitus löytyy kaapista ja tietkö, tänä keväänä olen alkanut imeskelemään tikkareita sitten nuoruusvuosien! Koska kaipaan vaikka mökkimatkoille jotain karkkia, oon imeskellyt tikkareita ja siinä säästänyt jos jonkin kalorin. Rotan rykäisyt on hyviä, samoin Fazerin salmiakki tikkarit!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih, onpas mukava tietää, että on muitakin aikuisia tikkarin imeskelijöitä;) Tikkarit on tosiaankin hyviä myös reissuille, ja just tuo kalorinäkökulma on itselläkin tärkeä. Salmiakkitikkarit on hyviä!

      Poista
  2. No ravintohiivaahan käyttelen kuukausitasolla aika reilusti! ::D Se on ihan parasta, etenkin kun sisältää B-vitamiinia. Nyt onkin purkki tyhjännyt, täytyy mennä kaupoille. Pure Lifen ravintohiivaa en ole kokeillutkaan. Minkäs hintaista se suurinpiirtein on?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ravintohiiva oli mulle ihan uusi tuttavuus. Enpä ole hoksannut kyseisen tuotteeen olemassaolova ollenkaan. Sulle näyttää olevan vanha tuttu;)
      Muistaakseni tämä 100 gramman pussi maksaa joitain kolme neljän euron huitteissa. Tokmannilta ostin. Sitä on tietääkseni myös isompia pusseja.

      Poista
  3. Kainuussa kasvaneena olen syönyt talkkunaa lapsesta pitäen vain puurona.
    Siihen oikea voisilmä sulamaan, niin johan on herkkua :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ahaa, talkkuna puurona ei ole tuttu, mutta viilin kanssa (jostain syystä vain viilin) sitä tuli syötyä lapsena todella usein. Viilikin tehtiin itse. Monelle on varmaan tuttua itse tehty viili...oletan niin. Talkkuna on hyvää, koska siinä on hieman makeutta, heh, sellanenhan mulle maistuu!

      Poista
  4. Käytän ravintohivaa välillä vähän kaikkeen ruokaan tuomaan makua, joskus ihan vain leivän päällekin. Ja kyllä, Bon bon tikkarit ovat parhaita!! Jos karkkihammasta kolottaa, niin nappaan muutaman tikkarin :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olen vasta vähän aikaa sitten alkanut tutustua ravintohiivaa. Aiemmin oli hieman ennakkoluuloja, mutta aina voi oppia uutta. Leivän päälle en olekaan kokeillut, kiitos vinkistä:)
      Bon bonit on hyviä!

      Poista
  5. Mun täytyy mennä tämän sun postauksen kanssa kauppaan, pakko tehdä jotain radikaalia elämäntavoille, ja tämä vaikuttaa sikäli radikaalilta että lähes kaikki on mulle hepreaa... En tajua mitä mulle on tapahtunut, ihan järkyttävä tynnyrivatsa kehittynyt vuoden sisällä ja turvotus levinnyt kaikkialle muuallekin! Ryhdy mun personal traineriksi!!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Äläs nyt, tuskin sulla mitään tynnyrivatsaa on, en usko ollenkaan! Eikä mun ruokailutottumuksia kannata ehkä seurata ihan kirjaimellisesti, kun en ole mikään asiantuntijakaan, vaan tämmönen meikäläinen vaan. Enkä itsekään aina noudata omia oppejani puritaanisen tarkasti. Kesällä söin jäätelöä monen pakastealtaan verran... semmonen litra päivässä meni aika kepeästi;) Mutta tuu mulle oppiin, niin pähkätään yhdessä!

      Poista
    2. Kiitos, ihana :) Oli tässä kirjoituksessasi itse asiassa yksi kohta jonka voisin helposti saada haltuun. Puuro! 90-luvulla ja 2000-luvulla söin puuroa tosi paljon, nuorena jopa monta kertaa päivässä. Aion nyt omaksua saman. Paha juttu on vain se, että teen puuron aina mikrossa (kattilaa en voi tässä harkita) ja nykyinen mikroni ei osaa tehdä kuohkeaa puuroa! Mikroissa on yllättävän suuria eroja. Ja lautasen muotokin vaikuttaa kuohkeuteen. Mutta olen nyt päättänyt korvata aamuiset juustovoileipäni (juntta)puurolla. Tiedän että juusto ja 60 % rasva on varmasti yksi syy lihomiseeni...

      Poista
    3. Puuro on mainiota terveysruokaa, etenkin kaurapuuro. Kauran terveellisyydestä on ollut viime aikoina paljonkin juttua mediassa. Puurosta on hyvä aloittaa. Mä teen puuron aina mikrossa, kun en jaksa kattilan kanssa heilua. Tuo on ihan totta, että mikrot on erilaisia ja lautasen malli vaikuttaa. Olen testannut tätä itse, ja löytänyt optimaalisen korkuisen ja vetoisen puurokipon itselleni mikroiluun. Puuron kuohkeus on olennaista, en itse tykkää mistään kittanapuurosta;) Maitoa en käytä ollenkaan, niin laitan puuron sekaan aina vähäkalorista marjakeittoa, mustikka on lemppari:) Suosittelen sullekin<3

      Poista
    4. Hihii, minäkään en ikinä syö puuroani maidon kanssa! Siis kaurapuuroa, ja minä syön aina nimenomaan kaurapuuroa. Mustikkakeitto on tosi hyvä, mutta yleensä syön puuron hedelmäsoseen kanssa sekoitettuna. Sose tuo edes hieman kuohkeuden vaikutelmaa... Nyt olen jopa kaksi päivää syönyt puuroa, jee! Hirveän hidasta se on kyllä leipiin verrattuna. Menee helposti puoli tuntia kun kauhoo sitä pahaa mikropuuroa :D

      Poista
    5. Maito on mulle ihan yäks;) Monet kuitenkin mieltää, että puuroon kuuluu maito ja voisilmä (toinen yäks;) Luin tosin just yhden tutkimuksen, että vanhempi polvi syö puuronsa maidon ja voisilmän kanssa ja nuorempi polvi marjojen kanssa! Mä laitan puuron sekaan, joskus esim. luumusosetta joulun tai talvaikaan, mutta tarvitsen kuitenkin kyytipojaksi jotain nestemäisempää.

      Poista
    6. Suolaa, maitoa ja voisilmä, yääk! Olemme isäni kanssa molemmat perinteisesti olleet innokkaita puuronsyöjiä ja siten usein myös syöneet puuroa samassa pöydässä. Olen 46, isäni 75, ja edelleen joka kerta isäni kysyy, että etkö ota maitoa puuron kanssa ja kertoo, kuinka paljon parempaa se on niin. En voi ymmärtää... Miksi joillekuille on niin vaikeaa hyväksyä että toisella on eri mieltymykset. Maito- ja voisilmäantipatiani saattaa suurelta osin jopa johtua näistä kymmeniä kertoja toistuneista kokemuksista.

      Poista
    7. Just kuin mun suusta! Mulle on kans aina tyrkytetty maitoa ja voite puuron sekaan. Maitoa olen käyttänyt (juonut) viimeksi 70-luvulla ja voita en ole koskaan aikuisiällä ostanut kotiini. Ei kuulu kumpikaan sellaisenaan mun ruokavalioon.

      Poista
    8. :D Tiedän että mun pitäisi lopettaa... Eli en ala nyt uikuttaa leivänpäällisrasvojen huonontumisesta. Minähän sitä paitsi syön nykyään puuroa, joten en tarvitse moisia rasvoja!

      Poista

Kiitos palautteesta ja kommenteista!