lauantai 29. lokakuuta 2016

Sweater Weather Tag - mää kans!

Hei, määkin haluun tehä tämmösen, vaikkei kukaan multa oo mitään kysyny! Vastaan kuitenki!

Mikä on lempituoksukynttiläsi?  En polta koskaan kynttilöitä tuoksulla tai ilman. Pelkään ihan hitosti tulipaloa, joten that's that. Juu, eikä siinä auta mitkään varotoimet, juttu vaan on niin, että pelko on suurempi kuin kynttilän loimotuksen  tunnelmallinen vetovoima, mistä en hirveästi perusta kumminkaan. Olen aina ihmetellyt sitä, että illallista  kynttilävalossa pidetään jotenkin romanttisena. Jos ukkeli olisi niin banaalin jutun minulle järkännyt joskus alkuaikoina, olisin katsonut häntä uusin silmin. Onneksi ei tehnyt niin ja olen säästynyt kynttiläillallisilta kokonaan. Nyt varmaan joku loukkaantuu verisesti, mutta olen vain rehellinen, suora ja teeskentelemätön. Se kantaa pidemmälle pitkässä juoksussa.

Kahvi, tee vai kaakao? Kahvi, ehdottomasti. Kaakao, never. Teistä (kantasana tee, ei tie) juon vain Clippersin lakritsateetä, yllätys, yllätys, koska se on niin makiaa.

Muutatko meikkirutiinejasi vuodenajan vaihtuessa? Kyllä, himpun verran tummempiin sävyihin normiarkena, mutta viikonloppuisin voin vetäistä jotain riemunkirjavaa ihan omaksi ilokseni ja ukkelin hämmästykseksi.

Mikä on lempijouluruokasi? Lanttulaatikko, ehdottomasti. En syö jouluna paljon muuta kuin lanttulootaa. En syö kinkkua (enkä sianlihaa muutenkaan ikinä), en kalkkunaa, en rosollia, en mitään kalahommeleita, enkä ainakaan lipeäkalaa. Phyi fan. Lanttulaatikkoa uppoaakin sitten valtaisat määrät.

Hatut vai kaulahuivit? Kaulahuivit, ehdottomasti. En käytä hattuja, tosin minulla on jossain vaatehuoneen perukoilla hyvässä tallessa musta versio Tarja Halosen muumimammahatusta. Mielestäni se on varsin tyylikäs lierihattu, joten älkää yhtään irvikö.

Mikä on eniten käytetty villapaitasi? En juurikaan käytä villapaitoja. Varmaan yksi Henkka Maukan harmaa tunikamallinen ja taatusti takapuolen peittävä neulepaita on se käytetyin villapaitani.

Paras syksyinen kynsilakka? En käytä kynsilakkaa, koska minulla on rakennekynnet. Käyn kynsihuollossa 3-4 viikon välein ja vakiokynsiteknikko kanssa pähkäilemme aina yhdessä mitä kivaa tällä kertaa. Nyt olen tykästynyt laitattamaan eripari kynsiä eli paria kolmea eri väriä niin, ettei kaikki kynnet ole samaa sävyä ja/tai koristetta. Ottiko tuosta nyt mitään selvää? Ei voi kuin toivoa.

Syksyn lempihajuvetesi? Minulla on tällä hetkellä käytössä vain kaksi hajuvettä. En ole kovin intona hajuvesiin. Nuo kaksi riittävät vallan mainiosti ja lempihajuveteni ovat siis Shakira ja Yves Rocherin Monoi de Tahiti. Matalimmalla profiililla mennään.

Tummat huulet vai kunnon kissarajaukset? No, tummat huulet, tiätty. Näin vanhoilla silmillä kissarajaukset näyttäisivät aika Cruella de Vil -meiningiltä, joten ehei.

Futispelit vai lehtikasaan hyppiminen? Mihinköhän kulttuuriseen kontekstiin nuo futispelit viittaavat? Vissiin Ameriikan ihmemaahan? Sanoisin, ettei kumpikaan. Inhoan sekä urheilua että pelejä,  ja lehtikasaan hyppimisessä kävisi eittämättä niin, että täräyttäisin itseni massiivisen ruhoni kera (ne fysiikan lait!) lehtikasan läpi suoraan pyllylleni  kovaan maahan, ja mitä kivaa siinä sitten olisi?

Pillifarkut vai leggingsit? Kiskon mielelläni molempia ahterini peitoksi, mutta erikseen.

Nilkkurit vai UGGit? Nilkkureita minulla on monen monta, Uggeja ei ainuttakaan. Uggit kyllä haluaisin, siis ne aidot, mutta en kärsi maksaa niiden normihintaa, joten nilkkureilla mennään.

Paras tv-ohjelma tänä syksynä? Katsoin Sorjosen kaikki jaksot yhteen putkeen Yle Areenalta. Se oli varsin koukuttava sarja, joten pakko oli nähdä kaikki heti. Sorjosessa on erittäin hyvät näyttelijät, uskottava tarina ja todentuntuiset henkilöhahmot. Lisäksi on erittäin hyvä, että tapahtumapaikka on jokin muu kuin (maailmannapa) Helsinki.

Biisi, joka saa sut uppoutumaan syysfiiliksiin? En kuuntele musiikkia (katso syy täältä), joten eipä ole sellaista.

Millainen syyssää tämänhetkisessä asuinpaikassasi vallitsee? Tasasen harmaa tihkusateinen paskakeli. Mitäpä muuta!

Mikä on parasta syksyssä? Ei mikään! Ainoa hieman mieltä kohottava hetki on se, kun kelloja siirretään tunti taaksepäin, mutta ei yhdestä tunnista riemua riitä kovin pitkäksi aikaa. Tai ehkä myös se, että syksy ei ole ihan niin syvältä kuin umpipimeä talvi, erityisesti tammikuu, jota vihaan. Syksy on astetta pienempi paha.

Tämmönen pirtsakka syysihminen täällä!

Valoisa kesämuisto. Aah, leivos ja kahvi!

18 kommenttia:

  1. Kiva oli lukea ja oppia tuntemaan paremmin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep! Sinun blogiasi on myös mukava lukea, kun moniin asioihin voi samaistua:) Ja ihan olen oma itseni ja se on kivaa:)

      Poista
  2. Samaa mieltä kynttilöistä. Oikein hirvittää katsoa, kun jotkut virittelee ympäri asuntoa jopa kymmeniä kynttilöitä ja itse vain mietin, että muistathan sammuttaa ne :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ymmärrä miten jotkut uskaltaa jättää kynttilöitä palaamaan ilman vahtimista. En pystyisi siihen, vaan koko ajan pelkäisin, että kohta leimahtaa:(

      Poista
  3. Tykkään "poltella" (heh) kynttilöitä, mutta itseäni kauhistuttavat sellaiset isommat ulkotulet parvekkeilla. Ne kevyemmissä alumiinikupeissa olevat kun saattavat helposti kaatua tai lentää tuulen mukana. Eräskin ex-naapuri laittoi niitä useinkin leveämmälle parvekkeen kaiteelle/reunalle :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mua kauhistuttaa kaikki tulijutut. Olen vasta vanhemmalla iällä tullut tämmöseksi hermoheikoksi;) Kynttilät olisivat todella kivoja varsinkin jouluna, mutta olen ihan tyytyväinen kaikenlaisiin sähköllä toimiviin jouluvaloihin ja -kynttilöihin. Tärkeintä on kuitenkin valo ja tuike!

      Poista
  4. Kivaa, että säkin teit tämän. Mä en erityisemmin tykkää kynttilöistä, mutta silloin tällöin polttelen tuikkuja sellaisessa ympäristössä, ettei ne varmasti voi aiheuttaa tulipaloa. Mulle on varmaan tullut trauma lapsuudesta, kun kynttilä (tai itseasiassa se taisi olla tuikku) roihahti todella korkeaan liekkiin. Mitään ei tapahtunut, mutta pelon se jätti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sultahan mä tämän keksinkin:) Kiitos sulle:)
      Mulla ainakin tulipalonpelko on niin sitkeässä, että tuskin se koskaan hälvenee. Eikä se mua haittaa tippaakaan.

      Poista
  5. Sä olet kyllä mun hengenheimolainen, mitä tulee syksyn fanittamiseen :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva tietää :D Olen myös talvifani;)

      Poista
  6. Haha, mäkään en kovin mielelläni kynttilöitä polta, tai ainakin olen todella tarkkana niiden vahtimisen suhteen :D Mä kyllä tavallaan tykkään syksystä, ehkä siksi kun olen marraskuussa syntynyt. Tässä loka-marraskuussa on jotain tavallaan kaunista, sellaisella melankolisella tavalla siis.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olen eliminoinut kynttilävahdin pestin kokonaan sillä, että muut kuin sähkökynttilät on pannassa meidän huushollissa. Mulle syksy (talvi vielä pahempi) on pienen kuoleman paikka. Valo on se tärkein elementti keväässä ja kesässä, ei niinkään lämpö. En kestä pimeää, enkä sadetta:(

      Poista
  7. Näitä postauksia on kiva lukea, kiitos kun näit vaivaa! Mä taas tykkään polttaa kynttilöitä pimeällä lähes aamusta iltaan, nytkin palaa tuoksukynttilä tuossa vieressä. Mutta toki, tarkkana niiden kanssa saa olla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :)
      Mulla on niin verissä kammo palavia kynttilöitä kohtaan, että muidenkin huusholleissa aina vahtaan ainakin toisella silmällä, ettei vaan mitään pääse tapahtumaan.

      Olen nähnyt muutaman kerran paloturvallisuusvideoita ja ne pisti miettimään todella, kuinka nopeasti sellainen tuikkukin sytyttää koko huushollin täyteen roihuun. Se on ihan minuuttipeliä.

      Poista
  8. Kivoja, reippaita ja hauskoja vastauksia. Näin sitä oppii tuntemaan bloggaria. Tosi kiva postaus!

    Ihana syksy! Minä liputan syksyn pimeyttä ja kynttilöitä kuulemma oikein isolla rahalla. Mies murmuttaa, että meillä poltetaan rahaa satojen eurojen edestä savuna ilmaan kun kynttilöitä palaa paljon ja koko ajan. Koko ajan on puhdasta liioittelua, yöllä ei kynttilät pala ;D

    Oikein mukavaa marraskuuta... vaikka se viekin kohti talvea ja sitä tammikuuta ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos:)
      Mulle taas syksy ja talvi ovat vuosi vuodelta vaikeampia. Pimeys on lannistava ja synkistävä. Pitäisi päästä johonkin valohoitoon;)

      Ajatukseni kynttilöistä olen ammentanut jo aiemmissa kommenteissa. Pysyn sanassani:)

      Poista
  9. Ihana postaus! Oli mukava lukea, niin reipasta ja rempseää tekstiä 😊 Tsemppiä vuoden pimeisiin aikoihin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitokset, Maitta:)
      Koetan kestää taas tämänkin talven urhoollisesti ja itse itseäni tsempaten. Juhannukseenkaan ei ole kuin 237 päivää ja vappu on vieläkin lähempänä:)

      Poista

Kiitos palautteesta ja kommenteista!